ZWOLNIENI z TEORII 2019/2020

OLIMPIADA ZWOLNENI z TEORII 2019/2020

Logo

W roku szkolnym 2019/2020 w naszej szkole realizowanych jest kilka autorskich projektów społecznych w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii.

10 stycznia 2020r. odbył się deadline, prowadzony przez Emilię Kaczmarek i Michała Koseckiego, którzy są ambasadorami olimpiady. Podczas warsztatów przedstawione zostały zasady tworzenia WBS (Work Breakdown Structure) oraz obwiązujące z realizacją projektu terminy.

foto foto

W tym roku szkolnym ponad 80 uczniów realizuje swój projekt (15 projektów jako instytucję podało naszą szkołę).

Projekty realizowane w Śl.TZN w roku szkolnym 2019/2020:

TEMAT – EKOLOGIA

  1. E-VEH- temat: ekologia/format - reklama społeczna

Zespół: Szymon Kubica, Szymon Stencel, Julianna Kula, Wojciech Kotarski, Filip Biskupek, Oskar Michalski

Projekt e-veh stara się walczyć z zanieczyszczeniami powietrza, promując pojazdy elektryczne, będące alternatywnym odpowiednikiem szeroko używanych pojazdów spalinowych. Docelowo ma stać się akcją, która w sposób realny wpłynie na problem wytwarzanych zanieczyszczeń przez popularne silniki spalinowe.

  1. INGOODATMOSPHERE temat: ekologia/format - projekt technologiczny

Zespół: Olivier Halupczok, Michał Kosecki, Kuba Trzpiot, Szymon Szeja, Mateusz Pośpiech, Jakub Ciepły, Julia Papée, Antoni Simka

Celem  projektu, jest uświadomienie ludzi o szkodliwości smogu i jego wpływu na nasze życie, organizm oraz niebezpieczeństwo dla środowiska. Wszystkie informacje na temat smogu oraz jak go zwalczać będą się znajdowały na stronie internetowej oraz w aplikacji.

  1. NAJMNIEJ ZNACZY NAJWIĘCEJ temat: ekologia format - wydarzenie publiczne

Zespół: Karol Uciecha, Maciej Sztucki, Kuba Więcek, Łukasz Dragon, Aleksandra Wójcik, Agnieszka Hejduk, Dawid Usielski, Adrian Szłapak, Kacper Orczykowski

Czy naprawdę wiemy już wszystko o ekologii? Albo nam się tak wydaje? A może jesteśmy eko-ignorantami, tylko o tym nie wiemy?! Projekt jest realizowany poprzez spotkania w szkołach, domach kultury i innych budynkach użyteczności publicznej. W ramach projektu uczniowie uświadamiają dzieci jak wykonując proste, codzienne czynności, możemy stać się aktywni ekologicznie.

  1. NATURA JEST WŚRÓD NAS temat: ekologia/format - wydarzenie publiczne

Zespół: Nina Lewicka, Dominika Hojdys, Wojciech Chechelski, Wojciech Wosek

Celem projektu, jest uświadomienie ludziom, jak ważna jest dla nas wszystkich natura i jakie zagrożenia tworzy człowiek dla środowiska.

  1. POLSKA ANTYSMOGOWA- temat: ekologia/format - reklama społeczna

Zespół: Bartosz Bagiński, Kacper Olszowski, Mateusz Kocot (1d)

Zamierzamy prowadzić działania skierowane "od młodzieży - dla młodzieży", uświadamiające, jak wielkim zagrożeniem dla nas jest smog i co każdy z nas może zrobić, żeby mu przeciwdziałać.

 

TEMAT SPOŁECZNOŚĆ LOKALNA

  1. PLECAK PEŁEN NADZIEI temat: społeczność lokalna/format: projekt charytatywny

Zespół: Igor Tokarski, Jakub Osuch, Roma Boba, Wiktor Cygan (1b)

Plecak pełen nadziei to projekt społeczny mający na celu pomoc osobom ubogim i bezdomnym, którzy potrzebują naszej pomocy, naszej, czyli obywateli.

  1. PRZYSZYCI DO SIECI temat: społeczność lokalna/format: wydarzenie publiczne

Zespół Weronika Hnatkiewicz, Julia Piorun, Olivier Bula

Przez projekt mamy zamiar pokazać nieodłączność człowieka z telefonem i płynące z tym zagrożenia. Chcemy uświadomić młodych ludzi, takich jak my, że dobrze jest się od tego ekranu oderwać.

TEMAT- ZDROWIE I SPORT

  1. AKCJA MENSTRUACJA temat: zdrowie i sport/format: projekt charytatywny (projekt zakończony)

Zespół : Emilia Kaczmarek (+uczennice z innych szkół)

By walczyć z menstruacyjnym ubóstwem, postanowiłyśmy zorganizować zbiórkę środków higieny intymnej. Poza tym, zorganizujemy akcję „Podaruj kobiecie komfortowy okres”, w której każdy będzie mógł podarować potrzebującej kubeczek menstruacyjny, służący jej następne 10 lat!

  1. CZYSTE RĄCZKI, ZDROWSZE ŻYCIE temat: zdrowie i sport/format: wydarzenie publiczne

Zespół: Julia Tkacz, Olaf Pęcak, Kacper Kajda, Adrian Gołębiewski, Andrzej Justyniarski, Sylwia Dziwoki, Aleksander Tyśkiewcz, Bartek Strzewiczek, Olaf Czopek

Wielu ludzi zapomina o tym, jak ważne są najmniejsze sprawy, z jakimi mamy styczność w codziennym życiu. Jednym z takich problemów jest mycie rąk i właśnie o nim przypomina projekt. W ramach projektu uczniowie w ciekawy sposób pokazują informację oraz edukują ludzi na temat higieny rąk.

  1. ZDROWE MYŚLENIE TO ZDROWE ŻYWIENIE temat: zdrowie i sport/format: reklama społeczna

Zespół: Zofia Cichańska, Monika Machowska, Zofia Matyszczyk, Natalia Jędrzejek, Natalia Niedbalska

Projekt ten będzie zawierał wszelkie informacje na temat zdrowego stylu życia, czyli zdrowych nawyków żywieniowych, aktywności fizycznej.

TEMAT- EDUKACJA

  1. CITY4ALL temat: edukacja/format: wydarzenie publiczne

Zespół: Mateusz Dratwiński, Piotr Pawłowski, Dominik Hołubasz, Marek Wołowski

Projekt ma na celu informowanie społeczeństwa o tym, jakie zagrożenie dla niewidomych niosą źle zaparkowane hulajnogi na minuty, oraz w jaki sposób poruszać się nimi, aby nie tworzyć zagrożenia dla innych.

  1. JAK BYŁO W HISTORII? temat: edukacja/format: reklama społeczna

Zespół: Maciej Piofczyk Maksymilian Zych, Szymon Siwiaszczyk, Szymon Krzemiński, Kornelia Kot

Projekt ma na celu propagować wiedzę historyczną wśród młodych ludzi. Historia to przeszłość, która ma wpływ na tu i teraz i kształtuje nasze jutro. Uczniowie realizujący projekt swoją wiedzą zamierzają dzielić się na portalach społecznościowych, takich jak Facebook i Instagram.

  1. MOC NAWYKU temat: edukacja/format: reklama społeczna

Zespół: Kacper Kochniarczyk, Igor Zięba

Projekt ma na celu edukować o nawykach, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Dodatkowo będziemy uczyć, jak nabywać dobre nawyki, pozbywać się złych, a także zwalczać uzależnienia.

  1. PRZEMOC TO NIEMOC temat: edukacja/format: reklama społeczna

Zespół: Łukasz Janik, Adam Czuchra, Bartosz Sorek, Bartłomiej Kita, Oskar Mesjasz, Paweł Szostok, Mateusz Gorstka

Realizując projekt, uczniowie planują zorganizować kampanię mającą na celu zwalczanie przemocy w każdej możliwej formie czy postaci, przy szczególnym uwzględnieniu cyberprzemocy. Mają zamiar przeciwdziałać przemocy oraz edukować o jej niekorzystnym wpływie na społeczeństwo. Ponadto pragną udzielać pomocy osobom już dotkniętych przez przemoc.

  1. PSODPOWIEDZIALNI temat: edukacja/format: projekt charytatywny

Zespół: Martyna Kozieł, Oliwia Richter, Małgorzata Wycisk, Filip Michalski, Dawid Wójcik.

Uczniowie pokazują, czym jest odpowiedzialność nad zwierzętami przy okazji zachęcając do pomocy schroniskom. Warsztaty edukacyjne łączą ze zbiórką karmy i akcesoriów niezbędnych dla zwierząt, które podarują schronisku dla bezdomnych zwierząt w Sosnowcu. Poprzez kiermasze organizowane w liceach zbierają pieniądze, które przekażą Stowarzyszeniu Opieki Nad Zwierzętami “Nadzieja na Dom”.

 

INFORMACJA DLA UCZNIÓW ZAINTERESOWANYCH REALIZACJĄ PROJEKTU W RAMACH OLIMPIADY ZWOLNIENI Z TEORII

W związku z zainteresowaniem Olimpiadą i pytaniami, które najczęściej uczniowie zadają przed przystąpieniem do projektu, przedstawiamy w kilku zdaniach główne założenia Olimpiady. W ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii uczniowie realizują projekty społeczne.

Do 30.11.2019r. można zainicjować swój własny projekt (data zakończenia inicjacji).

PROJEKTY SPOŁECZNE - oddolne, lokalne, ogólnokrajowe inicjatywy,  pobudzające ludzi do działania ,a będące odpowiedzią na zaobserwowane w rzeczywistości problemy społeczne.

PROJEKT SPOŁECZNY.

To każda, nawet najprostsza inicjatywa, która zmienia otoczenie na lepsze. To platforma dla studentów i licealistów do tworzenia własnych projektów społecznych.
Każdy, kto zrealizuje swój projekt, zostaje finalistą i otrzymuje międzynarodowy certyfikat z zarządzania (ceniony przez pracodawców na całym świecie). Główna nagroda: „Złote Wilki” dla najlepszych projektów w Polsce.

TWÓJ PROJEKT – może dotyczyć kultury, sportu, nowych technologii, przestrzeni miejskiej, sztuki… wszystkiego, co jest związane z pasją i zainteresowaniami. Każdy Użytkownik Platformy ma możliwość rozpoczęcia projektu lub dołączenia do istniejącego już projektu, który jest na etapie Inicjacji, poprzez zakładkę “Mój Projekt” w Portalu w dowolnym czasie.

W danym momencie (roku szkolnym) możesz realizować na Platformie tylko jeden projekt. Zespół może liczyć od dwóch do dziesięciu osób, choć rekomendowana jest praca w zespołach od trzech do sześciu osób.

KIEROWNIK PROJEKTU

Osoba, która utworzyła projekt na Platformi,e staje się kierownikiem tego projektu. Funkcję Kierownika można przekazać innej osobie w zespole w dowolnym momencie trwania projektu w zakładce “Mój Projekt” na Platformie.

Każdy projekt musi być realizowany w wybranym przez zespół na etapie Inicjacji temacie i formacie.

TEMAT PROJEKTU: edukacja, kultura, ekologia i natura, zdrowie i sport, przestrzeń miejska, społeczeństwo obywatelskie, społeczność lokalna.

FORMAT:

  • reklama społeczna, projekt, w którym beneficjenci otrzymują ważny przekaz głównie poprzez kampanię marketingową: plakaty, ulotki, filmy na YouTube, itd. Bardzo ważne wydarzenie publiczne – projekt skoncentrowany wokół jednego bądź serii wydarzeń,
  • wydarzenie publiczne, projekt skoncentrowany wokół jednego bądź serii wydarzeń otwartych dla szerokiej grupy beneficjentów
  • projekt technologiczny, projekt, w którym beneficjenci będą korzystać z wytworzonej w trakcie prac projektowych technologii. Może to być urządzenie, aplikacja lub portal internetowy – jednak tylko wtedy, gdy nie powstanie on z gotowych szablonów. Możecie napisać go sami, bądź zlecić stworzenie zewnętrznemu partnerowi
  • zbiórka charytatywna, projekt polegający na zachęceniu ludzi do przekazania pieniędzy lub przedmiotów na ważny cel.

Ukończony projekt musi uzyskać MINIMALNĄ LICZBĘ BENEFICJENTÓW (odbiorców) lub zebranych środków (w przypadku zbiórki charytatywnej), dla swojego formatu:

  • minimum 90 beneficjentów dla wydarzenia publicznego,
  • minimum 6000 beneficjentów dla reklamy społecznej ,
  • minimum 200 beneficjentów dla projektu technologicznego,
  • minimum 2000 PLN (kwota pieniężna lub wartość pozyskanych darów) zebranych podczas zbiórki charytatywnej.

Projekt powinien być przypisany do Instytucji, czyli np. szkoły, uczelni lub firmy, którą uczeń reprezentuje. Instytucję projektu można wybrać w formularzu „Zarządzanie” na etapie Inicjacji. Jeśli na potrzeby projektu tworzone są publiczne materiały promocyjne, np. fanpage na Facebooku, plakaty lub spot wideo lub występujecie w mediach, to powinno być w nich zaznaczone, że projekt jest realizowany w ramach platformy Zwolnieni z Teorii.

ROLA MENTORA: Przez projekt prowadzi ucznia mentor wyznaczony w ramach platformy. Najczęściej są to finaliści poprzednich edycji Olimpiady. Zaangażowanie mentora we wspieranie powstających na Platformie projektów jest dobrowolne oraz nieodpłatne i jego pracy należy się szacunek. Nieodpowiednie zachowania względem mentora mogą skutkować sankcjami dla zespołu projektu, włącznie z zablokowaniem konta na Platformie.

ETAPY PROJEKTU:

  • Inicjacja,
  • Planowanie,
  • Realizacja
  • Zakończenie.

Od momentu przejścia na etap Planowania Twój zespół ma 6 miesięcy na przesłanie formularza „Zarządzanie” na ostatnim etapie - Zakończeniu.

UKOŃCZENIE PROJEKTU W RAMACH PLATFORMY następuje poprzez finalne zaakceptowanie przez uczniów (kierownika) formularzy „Zarządzanie” i po wysłaniu formularza na etapie Zakończenia przez Kierownika Projektu.

ABY ZOSTAĆ FINALISTĄ OLIMPIADY 2019/20 czy wziąć udział w rywalizacji o nagrody przyznawane na Wielkim Finale, musisz:

  • utworzyć swój projekt do 30. listopada 2019 roku;
  • przesłać formularz z zakładki „Zarządzanie” po etapie Planowania do sprawdzenia przez Mentora do 15 stycznia 2020 roku;
  • przesłać formularz z zakładki „Zarządzanie” po etapie Zakończenia do 31. marca 2020 roku; mieć zaakceptowany projekt przez Mentora do 7 kwietnia 2020 r. włącznie.

Jeśli przekroczycie te terminy, będziecie ubiegać się o tytuł finalisty i nagrody przyznawane na Wielkim Finale w kolejnym roku. Dlatego rekomendujemy realizowanie projektu z kilkutygodniowym wyprzedzeniem względem powyższych terminów. Ponadto, jeśli Twój projekt przekroczy 4500 punktów i chcesz nominować go do Złotych Wilków w wybranym na Etapie Inicjacji formacie i temacie, musisz wstawić do 9 kwietnia 2020 r. w Edycji Profilu Publicznego film podsumowujący działania projektu.

NAGRODY:

Złoty Wilk za najlepszy projekt społeczny w Polsce:

  • w danym temacie (ekologia i natura, kultura, zdrowie i sport, edukacja, przestrzeń miejska, społeczność lokalna, społeczeństwo obywatelskie);
  • w danym formacie (reklama społeczna, wydarzenie publiczne, projekt technologiczny, zbiórka charytatywna)

Srebrny Wilk za najlepszy projekt społeczny w danym województwie;

Brązowy Wilk za najlepszy projekt społeczny w danej Instytucji. Jeśli Instytucja projektu jest pododdziałem danej organizacji, możemy zdecydować o przyznaniu jednego Brązowego Wilka pośród projektów realizowanych we wszystkich Instytucjach będących pododdziałami danej organizacji.

UWAGA:

  • Aby zdobyć Srebrnego lub Brązowego Wilka, Twój zespół musi zgromadzić najwięcej punktów za osiągnięcia w projekcie w danej kategorii. Przyznajemy te nagrody tylko wtedy, gdy w danej kategorii rywalizują przynajmniej dwa ukończone w ramach Platformy projekty.
  • Aby zdobyć nominację do Złotego Wilka, Twój zespół musi spełnić dwa warunki:
    • przekroczyć poziom 4500 punktów (na 6000 możliwych) do zdobycia za osiągnięcia w projekcie;
    • załączyć w profilu projektu na Platformie maksymalnie 3-minutowy film z podsumowaniem Waszych osiągnięć w projekcie (nie później niż do daty podanej przez nas co roku w zakładce Pomoc na Platformie oraz na Facebooku Zwolnionych z Teorii, zależnie od daty Wielkiego Finału w danym roku).

Nominacja dotyczy jednocześnie Złotego Wilka i w temacie, i w formacie, w którym startuje Wasz projekt.

Serdecznie zapraszamy do udziału w Olimpiadzie!!!!

Nauczyciele- koordynatorzy projektu w szkole: Danuta Kleinert, Anna Komoniewska, ks. Tomasz Kusz, Paweł Zygmunt.

stopka