WYCHOWANIE I PROFILAKTYKA

Profilaktyka uzależnień

W październiku oraz listopadzie br. odbyły się we wszystkich klasach pierwszych, drugich oraz trzecich Śl.TZN zajęcia z zakresu profilaktyki uzależnień. Nasza młodzież aktywnie uczestniczyła w warsztatach.

Serdecznie dziękujemy prowadzącym zajęcia Paniom ze Śląskiego Centrum Profilaktyki i Psychoterapii w Katowicach, z którymi od lat współpracujemy.

Psycholożki szkolne

Foto Foto

 

15 X Światowy Dzień Mycia Rąk

Światowy Dzień Mycia Rąk został ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych w celu uświadomienia społeczeństwu na świecie, jak duże znaczenie dla zdrowia i życia ma mycie rąk. Wykształcenie prawidłowego nawyku mycia rąk przed jedzeniem i po skorzystaniu z toalety może ocalić więcej istnień ludzkich niż jakakolwiek szczepionka. Badania pokazują, że 70% ludzi nie myje rąk po skorzystaniu z toalety, a 95% nie myje ich prawidłowo. 

Plakat

Zaniedbywanie higieny rąk może być przyczyną zakażeń dróg oddechowych, skóry i przewodu pokarmowego.

Higiena rąk to najprostsza i jedna z najbardziej skutecznych metod zapobiegania zatruciom pokarmowym, chorobom wirusowym, pasożytniczym i skórnym.

Jak myć ręce? Podstawowe zasady:

  • myj ręce ok. 30 sekund,
  • rozpocznij od zmoczenia rąk wodą,
  • nabierz tyle mydła, aby pokryły całą powierzchnię dłoni,
  • dokładnie rozprowadź mydło po powierzchni, pocierając o siebie rozprostowane dłonie,
  • pamiętaj o dokładnym umyciu przestrzeni między palcami, grzbietów palców oraz okolic kciuków,
  • na koniec dokładnie opłucz ręce wodą i wytrzyj ręce do sucha jednorazowym ręcznikiem.

https://www.gov.pl/web/gis/jak-myc-rece-instrukcja-mycia-rak

Plakat Plakat

 

 

Certyfikaty dla Śl.TZN

Certyfikat Certyfikat Certyfikat

 

Kampania edukacyjna "Nie bądź bezpieczny dla kleszczy"

Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat

 

Europejski Tydzień Szczepień

plakat

W dniach 24 – 30 kwietnia obchodzimy Europejski Tydzień Szczepień.

Pamiętaj, że szczepionki:

  • ratują życie,
  • pomagają ludziom pozostać zdrowymi,
  • są jednym z największych osiągnięć naszej cywilizacji,
  • działają szybko,
  • chronią przed powikłaniami i kalectwem z powodu chorób zakaźnych,
  • eliminują najgroźniejsze choroby zakaźne.

Zdecydowana większość ludzi w większości krajów szczepi swoje dzieci, przyczyniając się w ten sposób do poprawy zdrowia publicznego i życia ludzi.

 

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY ŚLĄSKICH TECHNICZNYCH ZAKŁADÓW NAUKOWYCH – TECHNIKUM nr 17 w Katowicach

W roku szkolnym 2022/2023 wychowanie i profilaktyka w szkole prowadzone są w oparciu o zaktualizowany program wychowawczo-profilaktyczny.

Zobacz program

 

Telefon zaufania  800 12 12 12

Bezpłatny numer, pod którym dzieci i młodzież mogą otrzymać wsparcie psychologiczne, to 800 12 12 12. Telefon i czat internetowy są czynne przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Czat nie wymaga logowania oraz instalowania żadnej aplikacji. Połączenia telefonicznie są bezpłatne, a rozmówcy mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość.

Link do strony Rzecznika Praw Dziecka, na której znajdują się wszystkie informacje związane z Dziecięcym Telefonem Zaufania RPD:

https://brpd.gov.pl/dzieciecy-telefon-zaufania-rzecznika-praw-dziecka/

PlakatPlakat 

Tydzień dla profilaktyki chorób zakaźnych

We wrześniu 2022 r. w naszej szkole przeprowadzona została akcja „Tygodnia dla profilaktyki chorób zakaźnych w szkole”.

Celem tej akcji jest uświadomienie młodzieży potrzeby dbania o własne zdrowie i zdrowie najbliższych oraz kształtowanie umiejętności niezbędnych do jego ochrony. Wiedza o zdrowiu to pierwszy krok do świadomej i trwałej zmiany postaw, w tym higieniczno-sanitarnych. Dzięki wystawie i wykorzystanym materiałom uczniowie dowiedzieli się, jak dbać o własne zdrowie, i jak zapobiegać chorobom zakaźnym. Ciekawe materiały dotyczące szczepień uświadamiają młodzieży, jak istotną rolę pełnią one w profilaktyce chorób zakaźnych.

Wystawę przygotowali uczniowie Szkolnego Koła Biologii i Promocji Zdrowia.

Foto Foto Foto

Zajęcia adaptacyjno-integracyjne

logoW naszej szkole we wrześniu 2022 roku pojawiło się siedem klas pierwszych, w których przez najbliższe pięć lat młodzież będzie zdobywała nowe umiejętności, zawierała przyjaźnie, spędzała ze sobą czas.

Uczeń klasy pierwszej znajduje się w podwójnie trudnej sytuacji, związanej ze zmianą środowiska szkolnego (nauczycieli, koleżanek, kolegów), a także konstytuowaniem się nowej pozycji w klasie.

Aby ułatwić adaptację uczniów, we wszystkich klasach pierwszych psycholodzy i pedagog szkolni przeprowadzili zajęcia integracyjne, w których uczestniczyli także wychowawcy. Podczas zajęć młodzież zobaczyła siebie, innych ludzi koło siebie, siebie na tle innych. Wychowawca z kolei zobaczył uczniów w zupełnie innych warunkach niż lekcja. Zajęcia skłoniły do aktywności wszystkich uczniów, ułatwiły wzajemne poznanie, pozwoliły na zwiększenie poziomu integracji i spójności grupy poprzez budowanie klimatu zaufania i otwartości.

Wszystkim „pierwszoklasistom” życzymy sukcesów i nie zrażania się ewentualnymi trudnościami.

O UCZENIU SIĘ - dla uczniówrodziców

Prezentacja Prezentacja

Kilka słów do uczniów

Epidemia koronawirusa wprowadziła nas  wszystkich w nową  rzeczywistość. Dla wielu osób może być ona stresująca z uwagi na zagrożenie zdrowia i życia, nagłe zmiany, ograniczenie kontaktów, nauczanie zdalne itd. W związku z tym niektórzy z Was mogą odczuwać zwiększony poziom lęku, negatywne emocje, przewlekły stres. 

Nadmierne, długotrwałe napięcie nerwowe, wysoki poziom lęku, stres mogą powodować m.in.:

  • zaburzenia snu,
  • zaburzenia apetytu,
  • obniżony nastrój,
  • zaburzenia procesów poznawczych,
  • utratę celów życiowych,
  • spadek motywacji,
  • zwiększoną drażliwość, irytację.

 

Jak sobie radzić ? Oto kilka metod zarządzania stresem: 

  • rób przerwy w informacjach o pandemii, ogranicz dostęp informacji  które powodują u Ciebie dyskomfort i niepokój.  Przerwy są bardzo ważne w regeneracji Twojego układu nerwowego,
  • podejmuj próby zachowania codziennej rutyny, nie zastanawiaj się nad aspektami rzeczywistości, na które nie masz wpływu, 
  • zachowaj  zdrowy styl życia ( odpowiednia ilość snu, prawidłowe odżywianie, codzienna dawka ruchu), 
  • podejmuj przyjemne aktywności, stwórz własną listę przyjemności ( np. ćwiczenia fizyczne w domu, gry planszowe, aromatyczna kąpiel, czytanie, słuchanie muzyki, zabawy z domowymi zwierzętami itp.). Strategie te mogą brzmieć banalnie. Jednak mają  sens i określony cel. Pobudzają działanie układu parasympatycznego i  tym samym wpływają na wyciszenie, hamowanie układu współczulnego. W ten sposób dochodzi do przerwania sytuacji ciągłego stresu,
  • rozmawiaj z bliskimi osobami, nie izoluj się i aktywnie szukaj wsparcia u innych. Warto porozmawiać o swoich obawach, emocjach, lękach, samopoczuciu,
  • wypróbuj nowe techniki rozluźniające ( ćwiczenia oddechowe, rozluźnianie karku i szyi, trening, autogenny Schultza, trening progresywny Jacobsona, medytacje, wizualizacje). 

Wybierz najlepszą technikę dla siebie.

 

Podsumowując:

Stwórz własną bazę pomysłów na trudne chwile. W razie potrzeby szukaj specjalistycznej pomocy, również w naszej szkole.  Zapraszamy do kontaktu.  

 Psycholożki

 

 

Istotą edukacji są relacje

Budujmy przestrzeń na dojrzałe relacje. Pozwalajmy uczniom mówić o swoich emocjach.  Szczególną opieką trzeba objąć pierwszoklasistów, którzy trafiają do nas z bardzo różnych światów. Jeśli uczniowie czegoś nie rozumieją, to mają pytać.

Zadbajmy, aby każdy uczeń i każda uczennica wiedzieli, że mogą podzielić się wszystkim, co ich zarówno trapi, jak i cieszy, z nauczycielem, psychologiem szkolnym. Podstawą jest zadbanie o bezpieczeństwo emocjonalne uczniów.

Jeśli ktoś choruje, ma opinię lub orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej, prosimy o dostarczenie ich do szkoły. Dobrze byłoby również poinformować o tym fakcie na pierwszych lekcjach nauczycieli.

Warto wyraźnie zaznaczyć, że na oceny uczniowie pracują cały rok, a systematyczna nauka pozwoli im dobrze i spokojnie przygotować się do matury. Pamiętajmy, że docenianie jest w przybliżeniu miliard razy ważniejsze niż ocenianie.

Uczmy dojrzałego, krytycznego i kreatywnego myślenia w warunkach bezpieczeństwa emocjonalnego. Naszym celem jest kształcenie człowieka na jednostkę o niezależnym umyśle oraz wysokim poziomie samoświadomości i empatii, a także na dojrzałego i odpowiedzialnego członka wspólnoty.

(oprac. na podst. wywiadu z nauczycielem roku Przemkiem Staroniem)
Tatiana Zych, psycholog szkolny

 

Poradnik dla rodziców - "Nastolatki w wirtualnym tunelu"

Zobacz poradnik...

 

Dzieci w wirtualnej sieci - broszura

  

POTENCJALNE ZAGROŻENIA ZWIĄZANE ZE STOSOWANIEM ELEKTRONICZNYCH PAPIEROSÓW

Na przestrzeni ostatnich lat pojawiły się nowe zagrożenia dla zdrowia publicznego, tzw. elektroniczne papierosy (e-papierosy). Są one postrzegane jako mniej szkodliwe, dlatego młodym ludziom wydają się szczególnie atrakcyjne. Od 2011 roku aż sześciokrotnie wzrosła liczba polskich uczniów, którzy próbowali e-papierosa.

E-papierosy oraz tytoń podgrzewany pozwalają ukryć nawyk palenia. Tym samym eliminują istotny czynnik chroniący młodzież przed sięganiem po papierosy, jakim jest strach przed wykryciem nałogu przez rodziców. Dlatego też w łatwy sposób otwierają furtkę do palenia papierosów w przyszłości.

Młodzież nie zdaje sobie sprawy, że e-papierosy, tak samo jak tradycyjne papierosy, uzależniają i wpływają negatywnie na zdrowie!

Tekst informacji

 

 

stopka