EYDC – DEBATA

in Aktualności 2016/2017
Utworzono: 05 czerwiec 2017
Odsłony: 1093

 

Trzech uczniów naszej szkoły: Sebastian Macioszek z klasy 1c oraz Aleksander Proboszcz i Rober Żuk z klasy 2i z opiekunem, Panią Ewą Szynalską, uczestniczyło 30 maja br. w krajowej debacie projektu EYDC w Warszawie.

Sebastian Macioszek z klasy chemicznej zajął 5. miejsce.

Gratulujemy uczniom Śl.TZN udanego startu na forum ogólnopolskim!  

EDYC - DEBATA
EDYC - DEBATA EDYC - DEBATA EDYC - DEBATA EDYC - DEBATA
EDYC - DEBATA EDYC - DEBATA EDYC - DEBATA EDYC - DEBATA

 

Po sukcesie ubiegłorocznego konkursu „European Youth Debating Competition” (EYDC), w kwietniu 2017 roku rozpoczęła się druga edycja tego projektu, organizowanego przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Tworzyw Sztucznych PlasticsEurope i Europejskie Stowarzyszenie Producentów Petrochemikaliów EPCA, we współpracy z organizacją Young leaders GmbH.

W tym roku debaty uczniowskie zorganizowano w siedmiu krajach: Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Polsce, Włoszech i Wielkiej Brytanii. 

Polski finał odbył się 30 maja 2017r. na Wydziale Chemicznym Politechniki Warszawskiej, gdzie młodzież ponadgimnazjalna
z 11 szkół z całej Polski dyskutowała o roli i znaczeniu petrochemii i tworzyw sztucznych we współczesnej erze cyfrowej.

Uczestnicy zostali przywitani przez dr hab. Ewę Zygadło-Monikowską, prodziekan Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej. Po oficjalnym rozpoczęciu przez Prezydent debaty, Agnieszkę Rejnowicz z firmy Basell Orlen Polyolefins Sp. z o.o., głos zabrali eksperci Stanisław A. Barański, PKN Orlen, (frakcja „pro”) i Dominik Dobrowolski, ekolog, (frakcja „con”), którzy wprowadzili młodzież w tematykę tegorocznej debaty:

„People, Planet, Profit in the Digital Age: With or without petrochemistry and plastics?”, czyli „Realizacja zasady Ludzie, planeta, zyski w świecie cyfrowym: czy będzie tu miejsce dla petrochemii i tworzyw sztucznych?”

W ożywionej, choć jednocześnie wyważonej dyskusji, uczniowie przedstawiali argumenty mówiące o pozytywnej roli, jaką przemysł petrochemiczny i tworzywa sztuczne odgrywają w różnych dziedzinach, takich jak komunikacja i transport, opakowania czy medycyna, ale również wskazywali konkretne problemy związane z zanieczyszczeniem środowiska, brakiem świadomości i nieodpowiedzialnymi postawami konsumentów.

Wystąpienia młodzieży były oceniane przez pięcioosobowe jury w składzie: Stanisław A. Barański, PKN Orlen SA, Dominik Dobrowolski, ekolog i podróżnik, Piotr Kwiecień, SABIC Poland Sp. z o.o., Magdalena Michalska, czasopismo „PlastNews”, Ewelina Witkowska, BASF Polska Sp. z o.o.

Zwycięzcami debaty w Warszawie zostali:

  1. Wiktor Skowroński, Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące nr 40 w Warszawie
  2. Kalina Spławska, XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Warszawie
  3. Michalina Groszyk, Zespół Szkół Chemicznych i Przemysłu Chemicznego w Lublinie
  4. Jakub Czekierda, V Liceum Ogólnokształcące im. Ks Józefa Poniatowskiego w Warszawie 
  5. Sebastian Macioszek, Śląskie Techniczne Zakłady Naukowe w Katowicach 
  6. Dorota Nguyen, Międzynarodowa Szkoła Meridian w Warszawie 

Pierwsza trójka uczniów weźmie udział w debacie finałowej, reprezentować będzie Polskę w europejskim finale, który odbędzie się
1 października 2017 w Berlinie podczas 51 Spotkania Rocznego EPCA.

Opis projektu

Projekt EYDC – debaty młodzieżowe w formie konkursu – to wielowymiarowa inicjatywa, której celem jest zaangażowanie młodych ludzi do wspólnej dyskusji nad najważniejszymi kwestiami nurtującymi współczesne społeczeństwo. Konkurs skierowany jest do młodzieży w wieku 16-19 lat i odbywa się w dwóch etapach: krajowym i międzynarodowym. Wszystkie debaty krajowe, a także debata finałowa w Berlinie, odbywać się będą według takich samych zasad. Uczniowie będą oceniani wg ściśle określonych zasad przez jury składające się
z przedstawicieli przemysłu, nauki, organizacji pozarządowych oraz mediów.

Cel projektu

Głównym celem projektu jest promocja i podkreślenie znaczenia edukacji w zakresie nauk przyrodniczych, techniki, inżynierii i matematyki (ang. STEM - Science Technology Engineering and Mathematics), kształtowanie u młodych ludzi umiejętności argumentowania, przekonywania i debatowanie a także zachęcenie ich do głębszego poznania i przedyskutowania zagadnień związanych z rolą i znaczeniem petrochemii i tworzyw sztucznych we współczesnym cyfrowym świecie.

Konkurs Konkurs Konkurs Konkurs

Sponsorzy 85-lecia

85-lecie sponsorzy